Friday, June 5, 2009

Kalau diikutkan

Ikut hati mati...
Ikut nafsu lesu...
Ikut aku... SELAMAT...
Ayat biasa yang aku dengar 3 4 5 6 tahun dulu, terutama masa aku belajor kat uitm dulu. Pengaruh komik dan sitcom banyak menular dalam minda kengkawan dan aku sendiri. Tapi percaya atau tidak, ia dah hampir jadi darah daging sesetengah orang. Tapi... semenjak 2 menjak ni, tiap kali aku ikut kater orang, aku yang kecundang, aku yang tempang, aku yang kene pelempang. Nasib belum kene sepak terajang.
Adakah aku, tak mampu buat keputusan sendiri. Tak mampu berfikir sendiri, analisa dan kaji. Adakah kepala hotak aku ni, ade terencat kat mane-mane bahagian.
Ketidakmampuan akal berfikir dengan sendiri, selalu mengundang bahaya. Sering kali keputusan yang silap kita buat atas sebab ikut cakap orang. Kemampuan berfikir sendiri, sering diabaikan. Buah fikiran, sering jadi ayat 'cerdik buah-buahan'.
Tapi... jika direnung kembali fasa membuat keputusan. Kalau kita buat keputusan sendiri,tanpa rujuk mane2 rujukan,kita akan salahkan diri sendiri apabila keputusan yang kita ambik tu salah. So untuk elak mende tu berlaku,kita tanye orang,minta pendapat, bernas atau tidak,kita buat cross check dengan orang lain. Walaupun keputusan yang dibuat itu tetap salah, hati akan rasa ok,sebab dah buat rujukan pun salah. So tak perlu nak salah keadaan. It be as it want to be. Takde paksaan.
Oleh yang demikian, maka ia tetap disebut...
Ikut aku...SELAMAT.....
p/s ade sesiapa nak ikut aku? aku baru nak tiduq ni. Hehehehehe...





0 comments: