Thursday, May 14, 2009

Perompak, pencuri dan perampas

Kenape kita benci perompak. Sebab deme ambik hak kita. Rete kita. Barang kita.
Tapi perompak ni kita boleh nampak dan tengok secara fizikalnye berbanding dengan pencuri. Kekadang tu kita hampir tak perasan yang rete kita kita kene curi.
Berbanding dengan perampas. Dia duk antara perompak dengan pencuri. Dia tetap ambik. Cuma dia riki line macam pencuri, time ambik macam perompak.
Aku nak bagi contoh.
Kalau orang tu seorang pencuri, deme ni akan buat senyap-2. Memula deme tengok line clear atau tak. Tengok leka je, terus je dia snap, pastu buat muka tak bersalah. Kita pun tak sedor mende dah takde. Pencuri tidak menonjolkan mende yang dicurinye. Dia akan cuba tukar bentuk barang curian ke bentuk lain dengan cepat. Biasanye golongan orang mencuri ni adalah daripada golongan sesama kawan, kenalan dan mungkin sedara.
Manakala perompak pulak, deme ni, gila babi sikit. Tak kira la orang tu sedar ke atau tidak ke, selamber je dia ambik. Yang dia tahu dia nak barang tu. Kita sedar yang kita dirompak sebab dia ambik depan mata kita. Biasanye perompak ini, datang dari orang tidak kita kenali.
Manakala perampas pula, ushar line dulu. Tengok ghalit, terus dia sambor. Tapi kita sedar dia ambik selepas mende dan ade kt tangan dia. Perampas pula biasa datang dalam 2 bentuk, orang yang kita percaya dengan orang yang kita anggap musuh.
Aku ingat isu perompak, pencuri dan perampas ni wujud dalam hidup aku kat blog lagi satu. Tapi kat blog ni pun aku jumpa. Dah ler ade mende dalam hidup aku ade mangkuk mangkaq rampas, dalam hobi pun ade isu ni. Memang mangkuk mangkaq la dia tu.
Satu perkataan aku nak bagi kat perompak, pencuri dan perampas ni, aku pinjam dari bro patrick...
Lu memang NIAMAH...







0 comments: